Waarom zitten slecht voor je is

Ons lichaam is niet gebouwd om te zitten. Hooguit korte periodes om te herstellen van stress of inspanning.⁠

Tegenwoordig zitten we meer dan dat we verplaatsen, terwijl ons lichaam is gebouwd om te verplaatsen. We hebben meer dan 360 gewrichten en ca 700 skeletspieren. Het geeft ons de mogelijkheid rechtop te staan tegen de zwaartekracht in. Ons bloed (pompmechanisme) is afhankelijk van ons bewegen, zenuwcellen profiteren van ons bewegen en de huid is erop gemaakt dat het in zijn elasticiteit kan mee bewegen.⁠

Wat gebeurt er als je niet beweegt?⁠ ⁠

  • Je ruggenwervel staat gebogen bij zit en geeft een ongelijke druk⁠
  • Tussenwervelschijven slijten hierdoor⁠ ⁠
  • Overbelasting op ligamenten en gewrichten⁠
  • Spieren staan op spanning⁠
  • Het verkleint je borstholte en geeft druk op je longen en overige weefsels⁠ Hierdoor een beperkte ademhaling en opname van zuurstof⁠ ⁠
  • Concentratie en hersenactiviteit gaat naar beneden⁠
  • Het deactiveert het enzym wat vetten afbreekt⁠
  • Langdurig zitten heeft een risico voor de ontwikkeling van kanker, hartaandoeningen, diabetes, nier- en leverproblemen.⁠

Wat kun je doen?⁠

Zorg dat je elk uur even op staat. Beweeg meer. Maak een korte wandeling. Haal alleen voor jezelf koffie of thee. Zet je prullenbak verder weg en maak een trainingsschema om 3-4x per week minimaal een half uur te trainen.

Wandelbootcamp, yoga of een bootcamp na je werk doet wonderen.⁠