Nek en schouderklachten.

Nek en schouderklachten komen vaak voor. Door een verkeerde houding, door stress of een hoge werkdruk. Spieren, gewrichten, bindweefsel en zenuwen spelen allemaal een rol.

Spieren komen op spanning te staan, bloedvaten en zenuwen komen in de verdrukking waardoor je minder zuurstoftoevoer krijgt. Deze aandoening kan ook hoofdpijn of zelfs migraine veroorzaken.

Hoe vind je nu de ontspanning?

Zorg dat je elk uur even op staat. Beweeg meer. Maak een korte wandeling. Haal alleen voor jezelf koffie of thee. Zet je prullenbak verder weg en maak een trainingsschema om 3-4x per week minimaal een half uur te trainen. Wandelbootcamp, yoga of een bootcamp na je werk doet wonderen.

Zitten je spieren echt vast? Laat je je dan een aantal keer goed los masseren en onderhoud met regelmaat op deze manier je lichaam.

Wees lief voor je lijf, inner-fit je lijf, je zult je er een stuk beter door voelen. Kijk voor meer info op o.a.de onderstaande disciplines;

Je kunt ook direct contact met mij opnemen. Tot gauw, tot Inner-Fit.

Hoe bewegen bijdraagt aan je gevoel van welzijn.

Lichaamsbeweging levert enorm veel voordelen op jouw hersenactiviteit. Regelmatig lichaamsbeweging heeft direct een positief voordeel op het humeur, op je focus en geeft bescherming op onder andere depressie, alzheimer en dementie.

Bewegen zorgt voor een verhoging van neurotransmitters als dopamine, serotine en noradrenaline.

  • Dopamine is o.a. belangrijk in het beloningsysteem in de hersenen.
  • Serotine heeft een effect op de gemoedstoestand.
  • Noradrenaline stimuleert alertheid.
  • Je ontwikkelt een verbeterde concentratie, meer aandacht, betere focus en een versnelde reactietijd.

De prefrontale cortex heeft invloed op je besluitvorming en je hippocampus op de lange termijn geheugen. Door langduriger te bewegen, een trainingsschema aan te houden, verander je de anatomie, de fysiologie en de functie van de hersenen. De hippocampus maakt nieuwe hersencellen aan. Daarnaast verbetert het je aandacht functie in de prefrontale cortex, wat een positief effect heeft op je humeur. Hoe meer je traint, hoe groter en sterker je hippocampus en je prefrontale cortex. Altijd handig om je lichaam en geest te onderhouden en optimaal te houden. V.w.b. eerder genoemde alzheimer of dementie, het geneest de ziekte niet, maar het proces duurt langer voor deze zich verder ontwikkelt.

Hoe vaak trainen?

Advies is om 3 tot 4x per week 30 minuten je hartslag te verhogen. Neem vaker de trap, wandel meer en doe aan power walk, wandelyoga tijdens lunch, of een bootcamp. Nieuwsgierig? Neem direct contact met mij op, of blader door mijn website en bekijk o.a. de pagina’s zoals;

Last van chronische pijn klachten? Het mysterie van het bindweefsel (de fascia)!

In de geneeskunde is men er altijd vanuit gegaan dat er 2 anatomische systemen zijn die het lichaam overeind houden. Het skelet en de spieren. Maar er is een 3e systeem, het systeem wat dit alles met elkaar verbind. De fascia (het bindweefsel).

Honderden jaren is fascia buiten beschouwing gelaten. Tijdens onderzoeken werd het altijd weggegooid. Er werd geleerd dat het een soort verpakkingsmateriaal is. Nu, sinds 7-10 jaar begrijpt men dat vele beperkingen/klachten wel eens met fascia te maken kan hebben.

Fascia is een soort spinnenweb door heel je lijf. Het geeft je vorm. Fascia is al die tijd door de medische wereld opzij gezet, omdat het ook niet zichtbaar is op MRI, XRA’s en CT scans. Het beeld van de trauma’s die men onderzocht was nooit helemaal compleet, waardoor ook de behandeling niet geheel compleet kon zijn.

Stel je voor dat als jij spierpijn hebt van een flinke work-out. Je loopt even wat lastiger, maar je weet dat het wel overgaat. En als je weet dat fascia 6-10 keer zoveel sensorische zenuwcellen hebben dan spieren, kun je je ook voorstellen hoe sommige mensen jaren lang met chronisch klachten rondlopen die de medische wereld niet op het netvlies kunnen krijgen. Het goede nieuws is dat ook deze chronische klachten zijn te behandelen.

Voor de beeldvorming;

Stel een lichaam voor in de vorm van het spierenstelsel, maar dan met fascia. Als een spinnenweb loopt het van kop tot teen alles bij elkaar houdende (zie foto). En stel je dan eens voor dat je ter hoogte van je rechter oksel een flinke knoop hebt zitten (foto 1 en 2). De beperkingen die dan ontstaan:

  • Je gaat naar rechts overhangen
  • Je kunt beide armen niet goed omhoog brengen
  • Grote kans op rotator cuff problemen

Medici kunnen na lange behandelingen aangeven dat men hiermee moet leren leven. Door fascia behandeling is het mogelijk dat de maximale beweeglijkheid zonder problemen weer terug kan komen.

Een 2e voorbeeld. Stel je hebt een verkleving op je rechter heup (foto 3 en 4). Ook hier ga je naar rechts scheef staan. De beperkingen die hier ontstaan zijn:

  • Armen nog slechter omhoog dan hierboven genoemd voorbeeld.
  • Het lopen gaat moeilijk, wandelen maximaal een half uur
  • Overbelasting op je rechter knie
  • Linker heup gaat compenseren, extra spanning omdat het lichaam naar rechts overhelt
  • Je linker voet gaat stabiliseren, waardoor je een risico op plantair fasciitis krijgt
  • En door deze scheefstand ontstaat er lage rugklachten.

Dus klachten in je voet, schouder, knie of elders kunnen een totale andere oorzaak hebben. Pleeg regelmatig onderhoud door heel je lichaam te laten masseren. Wees preventief, voordat je chronisch klachten ontwikkelt. Kijk eens op de pagina sportmassage, stoelmassage voor bedrijven, of medical taping.

Natuurlijk kun je ook voor een Inner-Fit gevoel direct contact met mij opnemen.

Hoe stress uw hersenen beïnvloeden.

Stress is niet altijd slecht. Het kan handig zijn voor je focus, of bij een uitbarsting van energie bijvoorbeeld bij een wedstrijd. Maar als het continu is, begint je brein te veranderen. Chronische stress zoals overwerkt zijn, ruzie thuis, constant een gespannen boog, zeker in deze Corona tijd, kan de hersengrootte, de structuur en de werking ervan beïnvloeden. 

Even een korte achtergrond informatie; een reeks reacties tussen endocriene klieren en de nieren activeert HPA as (hypothalamus bijnier as) waarbij o.a. cortisol (stresshormoon) vrijkomt. Een langdurig verhoogde cortisol veroorzaakt grote schade aan de hersenen. Ze zorgen er letterlijk voor dat de hersenen kleiner worden, het krimpt je prefrontale cortex. Het deel waar je besluitvorming, je concentratie, oordeel en sociale interactie zit. Het zorgt ervoor dat er minder nieuwe hersencellen in de hippocampus worden aangemaakt. Het deel waar de herinneringen worden opgeslagen. Het wordt dus moeilijker om te leren en te onthouden. Ook kan het mentale problemen creëren als depressie en uiteindelijk alzheimer.

Oplossing!

Oefeningen als stoelyoga voor bedrijven, meditatie en ademhalingen zorgen voor rust, zuurstof, verhoogde neurotransmitters die direct een positief effect hebben op je humeur, je focus en bescherming. Het vergroot de omvang van je hippocampus, waardoor je geheugen verbetert en je stress reduceert.

Neem contact op, en wij sparren hoe wij deze in de Corona tijd veilig, gezond en goed kunnen aanbieden.

Voordelen van een goede houding.

Als uw houding niet goed is, niet optimaal, dan moeten spieren harder werken om u rechtop te houden. Sommige spieren worden strak, andere spieren worden geremd. Het lijdt tot slijtage van je gewrichten en ligamenten. Wat de kans op ongelukken verhoogt. Sommige organen werken minder efficiënt, denk aan je longen. Hierdoor krijg je minder zuurstof binnen, wat weer belangrijk is voor het verbranding proces in al je cellen in je lichaam. Ook kan het hierdoor je emotionele toestand/je gevoeligheid voor pijn beïnvloeden.

Wat kun jij doen om dit te verbeteren?

Om je houding te verbeteren kun je onder begeleiding van een personal trainer of een beweging coach je spierkracht trainen. Andere spieren kun je oprekken om meer flexibiliteit te creëren. Zorg voor onderhoud van je lichaam door regelmatig sportmassage te ondergaan. Blijf bewegen. Het heeft zoveel meer invloed dan alleen het lichamelijke in dit artikel genoemd. Houd mijn blog’s in de gaten voor meer uitleg hierover, of neem contact met mij op.

Hygiëne regels Corona.

Medical Taping Inner-Fit

Hygiëne regels Covid 19 volgens het RIVM en het NGS alert (Nederlands Genootschap van Sportmasseurs)

Sinds het kamerdebat van 30/9/20 is een breed draagvlak om te besluiten tot een eenduidig landelijk advies voor het dragen van mondkapjes.

Voor contact beroepen geldt geen verplichting, maar wel dringend advies. Het is niet altijd mogelijk mondkapjes te dragen. Vanwege medische redenen, of andere beperkingen, maar ook tijdens het beoefenen van een sport is het niet altijd mogelijk een mondkapje te dragen. Houd zoveel mogelijk 1,5 m afstand.

Houd jezelf gezond, houd een ander gezond. Samen staan we sterk.

Corona leidraad.

Stress! Wat gebeurt er in je lichaam?

Als je stress ervaart, ontstaat er een spierspanning. Je krijgt een slechtere doorbloeding door vasoconstrictie (vaatvernauwing), wat ook leidt tot minder zuurstof. Als de spierspanning met 5-10% toeneemt, neemt de doorbloeding met zo’n 30% af!

Je voelt je down, gaat zitten, hangen, klein maken. Er ontstaat een druk op je ruggenwervel, compressie op je longen (nog minder zuurstofopname), en compressie op overige weefsels. Je concentratie en hersenactiviteit gaat naar beneden en je blijft in een vicieuze cirkel hangen.

Wat kun je doen om dit om te keren?

Massage, yoga, ademhalingen en meditaties zorgen o.a. voor toevoer van zuurstof. Het creëert ruimte en je voelt direct een weldadig mentaal en lichamelijke ontspanning. Je concentratie, denkwerk, creativiteit en gevoel van geluk verbetert. Daarnaast maakt het lichaam hyaluronzuur aan, wat als een magneet op water werkt. Op die manier zal de verlaagde doorbloeding weer optimaal op gang komen. Zorg dat je na een sessie veel water drinkt om het vocht tekort aan te vullen.

Kijk voor meer informatie betreft de behandelingen op onderstaande, of neem direct contact met mij op.