Neem tijd voor jezelf.

We leven in een ongelooflijk drukke wereld. Het tempo van het leven is vaak hectisch, onze geest is altijd druk en we doen altijd iets. Alles staat zo op de automatische piloot, dat het grootste deel van de mensen dit behoorlijk onderschatten, of nauwelijks beseffen.

Geef regelmatig aandacht aan je geest in plaats van continu tijd te besteden aan je buitenwereld zoals, hoge werkdruk, zorgen maken, auto’s, wat mensen misschien van je denken/verwachten, hoe je gekleed gaat, etc. Je wordt zo afgeleid in de materie buiten je dat je in een fase van fysieke en mentale stress komt. Je gaat voorbij aan wat eigenlijk het belangrijkst voor je is. Jij zelf!

Uit onderzoek is gebleken dat onze geest gemiddeld bijna 47% van de tijd in gedachten is verzonken. Bijna de helft van je leven, waarbij je mogelijk ook ongelukkig doorbrengt. En dan te weten dat er een praktische wetenschappelijk bewezen techniek is, waardoor onze geest gezonder, bewuster en minder afgeleid aanwezig kan zijn.

Neem eens tijd volledig voor jezelf! Geen e-mail, sms, internet, tv, eten, lezen…… maar mediteer!

De meeste mensen denken dat je bij meditatie je gedachten moet uitzetten, of je emoties moet kwijt raken. Dat je op een of andere manier je geest moet beheersen. Dat is niet waar. Het enige wat je doet is dat je een stap terug neemt. Je neemt je gedachten waar vanaf een afstand en je laat ze er gewoon zijn. Emoties komen en gaan zonder oordeel. Ook die mogen er gewoon zijn. Je zult merken dat dingen niet altijd zijn zoals ze zijn. Er zijn dingen/situaties die op ons pad komen, die wij niet kunnen veranderen. Je kunt wel de manier waarop je ernaar kijkt of ervaart veranderen. Hoe heftig het ook is, realiseer je dat jij hier sterker door wordt. Mediteer, neem afstand zonder oordeel. Het leert hoe je beter aanwezig kunt zijn in het moment. Je wordt bewuster, en je leert te vertrouwen op je eigen intuïtie. Je zult steeds beter kunnen dealen met de uitdagingen die op je pad komen.

Meditaties kun je doen als je op de bank zit, als je ontspannen in bed licht, als je eet, of als je buiten een wandeling maakt. Bewust focussen op een gevoel in je lijf, je ademhaling, wat je proeft, hoe je kauwt, hoe je beweegt, of hoe je langzaam een wolk voorbij ziet drijven, zonder oordeel. Ook worden meditaties bijvoorbeeld tijdens yoga lessen toegepast. Terwijl je langzame bewegingen uitvoert, of bepaalde houdingen vasthoud, kun je bewust voelen wat er in je lichaam gebeurt. Je bent dan in het moment, in het hier en nu. Door dit regelmatig toe te passen krijg je fysieke en mentale ruimte. Je wordt bewuster, krijgt meer helderheid, en je kunt meer genieten van jouw leven.

Wil je meer weten hoe het precies werkt?

In een aantal van mijn eerdere blogs kun je teruglezen welke effecten meditatie en yoga heeft op hart- en vaatziekten, depressies, vermindering van pijn, longaandoeningen, hersen activiteit (verhoogde creativiteit, werkgeluk, productiviteit), en meer. Ik nodig je uit om mijn overige blogs te lezen.

En als je dan er dan toch bent, blader mijn website maar eens door en bekijk mijn andere disciplines zoals; …….. of neem contact met mij op,

Wat doet yoga met je lichaam en hersenen

Ont-stress je geest door yoga. Meer dan ooit ervaren we veel geestelijke en lichamelijke klachten. Door de combinatie van fysieke en mentale oefeningen geeft yoga een unieke reeks gezondheid voordelen. Zoals het verbeteren van kracht en flexibiliteit, het stimuleren van hart- en longfunctie en het verbeteren van psychologische welzijn.

kracht en flexibiliteit

Door je lichaam in de fysieke houdingen van yoga te draaien, worden meerdere spiergroepen en andere weefsels uitgerekt. Het gaat er niet om hoever jij je lichaam buigt en strekt, het moment dat jij een strekking voelt, worden jouw spieren en weefsels aangeraakt.  Hierdoor neemt het watergehalte in je lichaam toe. Spieren, ligamenten en pezen veranderen en worden elastischer. Na verloop van tijd zal het lichaam stamcellen ontwikkelen, die vervolgens nieuw spierweefsel en andere elastische cellen aanmaken. Hierdoor creëer je meer ruimte en heeft het een therapeutisch effect. Het vermindert pijn en verbetert je mobiliteit.

Het toevoegen van yoga aan een bestaande trainingsroutine kan de kracht en de flexibiliteit verbeteren voor bijvoorbeeld aandoeningen als lage rugpijn, reumatoïde artritis en osteoporose.

hart- en longfunctie

Daarnaast is de mix van yoga en gereguleerde ademhaling therapeutisch gebleken voor de gezondheid van de longen. Longziekten als chronische bronchitis, emfyseem en astma verkleinen de doorgangen van zuurstof. Door ademhalingstechnieken toe te passen, ontspannen de spieren die die doorgangen vernauwen. Het zuurstofgehalte in het bloed stijgt, het verlaagt de bloeddruk en daarmee risicofactoren voor hart- en vaatziekten. 

psychologische welzijn

Uiteindelijk heeft dit ook een psychologische effect. Door de ontspanning, verhoogde zuurstof en meditatie oefeningen, kan yoga een positieve invloed hebben op symptomen als stress, angststoornissen, burn-out en depressies.

Misschien ben je ook nieuwsgierig naar andere disciplines zoals;

Neem een kijkje op de andere pagina’s hier op mijn website,

Je kunt ook direct contact met mij opnemen. Tot gauw, tot Inner-Fit.

Waarom waterdrinken goed voor je is.

Dagelijks voldoende water drinken kan een aantal gezondheidsproblemen oplossen of voorkomen. Zo ook bijvoorbeeld migraine. Testen geven aan dat wanneer men gedurende een langere tijd veel water drinkt (1.5 liter/dag), mensen met migraine klachten veel minder pijn ervaren.

Daarnaast heeft het effect op de reactiesnelheid. Cognitieve vaardigheden (het rekenen, lezen, schrijven, plannen en het nemen van initiatieven) verhoogt zelfs met 30%. Je hersenen bestaat 80% uit water. Als je te weinig water binnen krijgt, functioneer je mentaal ook slechter. Je zult hier ook erg vermoeid van raken. Je hoeft maar 2% uit te drogen en je hebt al meteen moeite met je korte termijn geheugen en focus op je computerscherm.

Voldoende water drinken verlaagt de kans op hart aandoeningen. Mensen die dagelijks meer dan 5 glazen per dag drinken hebben 41% minder kans op een hartaanval dan mensen die maar 2 glazen per dag drinken.

Ook voor de stofwisseling heb je water nodig. Het is een onderdeel van transport en verbranding. Volgens onderzoeken neemt de stofwisseling na het drinken van een glas water met 30% toe. Dit effect start al binnen 10 minuten en bereikt zijn maximum na 30-40 minuten.

Wat kun je doen als je in een middag dip komt?

Als je ‘s middags liefst een dutje wilt doen, beweeg, neem een stoelmassage en drink water. Je voelt je direct frisser, helderder en het zorgt ervoor dat je creatiever, energieker en met een betere concentratie waar aan het werk kunt.

Wist je dat?

Ons lichaam uit 70%,
ons bloed uit 92%, en onze hersenen uit 80% water bestaat?

Voel je Inner-Fit, neem contact met mij op, en ……. terwijl je voldoende water drinkt kun je een kijkje nemen op mijn overige pagina’s op deze website