Blog

Ben jij een krachtpatser of een duursporter?

Waarom zullen sommigen mensen nooit gespierd worden terwijl anderen al groeien waar je bij staat. Hoe kan het dat het ene lichaam van nature geschikt is voor marathons en het ander voor korte sprintjes.

Dit komt o.a. door de verschillende spiervezeltypen en de verhouding waarin ze in het lichaam voorkomen. Per persoon is dat verschillend en hangt af waarmee je geboren bent.

Spiervezels zijn onder te verdelen in twee typen, waarbij 1 soort nog uit subtypen bestaat. Het belangrijkste verschil is de langzame (slow twitch, type I) en de snelle (fast twitch, type IIa en type IIb) vezels.

  • Slow twitch vezels: Bevatten veel “energiecentrales”, haarvaten en eiwitten. Door de vele haarvaten (zeer dunne bloedvaten en het ijzergehalte in het bloed) zijn de vezels rood gekleurd. Deze vezels kun je vergelijken met een stoom locomotief. Voeg er langdurig zuurstof aan toe (bijv. bij het lopen van een marathon), dan blijft de “locomotief’ rijden. Het bloed transporteert de zuurstof en zorgen samen met de eiwitten voor de verbranding in de energiecentrales. Deze trage spiervezels zullen nooit goed explosief kunnen reageren. De “locomotief” moet nl. eerst op gang komen.
  • Fast twitch type IIb vezels: Bevatten veel glycogeen (een suiker, energievoorraad) en kunnen veel sneller ATP (energierijke fosfaatverbindingen) splijten waardoor er snel energie vrij komt. Maar doordat ze minder “energiecentrales”, haarvaten en eiwitten hebben wordt ATP langzamer aangevuld. Het samentrekken van de spier (de contractiesnelheid) is 10x zo snel als de slow twitch spieren, maar voor korte duur. Typische vezels voor powerlifters of sprinters.
  • Fast twitch type IIa vezels: Dit zijn vezels met een tussenvorm. Ze bevatten veel “energiecentrales”, haarvaten en eiwitten, én ze zijn in staat snel ATP te splitsen. Qua snelheid als uithoudingsvermogen vallen deze vezels tussen de type I en Type IIb in (ongeveer 5x zo snel als slow twitch). Bodybuilders maken vaak gebruik van dit type vezel.

Marathonlopers hebben erg veel trage spiervezels. Hoe meer de sport gericht is op duur en uithoudingsvermogen, hoe meer je gebaat bent bij hoge aantallen langzame slow twitch Type I spiervezels. Deze vezels zijn een stuk dunner in omvang. De dikte van de diameter van de spiervezel is bij een sprinter groter, is steviger gebouwd, dan bij een marathonloper. Een sprinter heeft nl. explosiviteit nodig en dus de snellere Fast Twitch Type IIb vezels.

Natuurlijk spelen andere facetten ook een belangrijke rol hierin. Zenuwen, stofwisseling, voldoende rust, je leefpatroon…… Type spiervezels is maar een klein stukje uitgelicht van een zeer complex geheel, het wonderbaarlijke menselijk lichaam.

In alle gevallen, sport of geen sport, massage kan bijdragen aan een goede stofwisseling, wat op zijn beurt helpt naar een betere prestatie, of een beter gevoel in je lijf en hoofd in het dagelijks leven.

 

Massage helpt ont-stressen en leidt tot betere prestaties. Deel 2 van 2.

Het effect van massage. Bij constante stressprikkels komt het lichaam niet tot rust en zal deze niet optimaal kunnen presteren. Het immuunsysteem holt achteruit en we worden kwetsbaarder voor ziekten. Het lichaam heeft een constante verhoogde hartslag en bloeddruk wat schadelijk is voor hart en bloedvaten. Ook de hersenen kunnen worden aangetast. We gaan minder onthouden, of worden zo geprogrammeerd dat we overal wel een gevaar in zien. Het zal ons blokkeren voor een goede en gezonde ontwikkeling.

Het ontstressende effect van massage.

Massage geeft naast het losmaken van spieren en bindweefsel, prikkels door aan de zenuwen. In dit geval speelt de 10e hersenzenuw (Nervus Vagus) een heel belangrijke rol. Het is een van de langste zenuwen die vanuit het hoofd vele vertakkingen in hoofd, naar organen tot aan de voortplantingsorganen heeft. De Nervus Vagus activeert het knuffelhormoon Oxytocine en geeft je direct een gevoel van veiligheid, verbinding, vertrouwen en ruimte. Het voordeel van Oxytocine is, zoals eerder in deze uitleg aangegeven, dat het een eiwit is wat na de massage door blijft groeien. Hierdoor versterkt en reguleert het een tal van lichaamsherstellingen.

Daarnaast heeft massage het voordeel dat je je lichaam weer gaat voelen. Door constante stress/spanning raak je verdoofd en ga je maar door en door. Je pikt de signalen die je lichaam afgeeft niet meer op. Door massage raak je meer bewust van wat wel en niet goed voor je is.
Verder heeft massage ook een positief effect op het immuunsysteem. Door massage nemen witte bloedcellen (lymfocyten) in het lichaam toe, die op hun buurt een belangrijke rol spelen in het afweermechanisme.

Na een massage voel je je fitter en relaxed. Je lichaam is losser en beweeglijker. Het gevoel van angst en zenuwachtigheid zal verminderen, of verdwenen zijn. Het positieve effect van massage is dat het nog een tijdje door blijft werken. Hierdoor krijg je automatisch meer vertrouwen in je lijf, je hoofd, en zul je beter kunnen gaan presteren. Krijg vertrouwen in je lijf. Voel de kracht. Laat je masseren.

Massage helpt ont-stressen en leidt tot betere prestaties. Deel 1 van 2

Steeds meer mensen hebben te kampen met een hoge werkdruk. Of dat nu op school, je werk of thuis is. Men laat zich steeds vaker “gek” maken met wat allemaal moet, waaraan je zou moeten voldoen. School – belangrijke toets, werk – het halen van een deadline, sport – prestaties halen, noem maar op. Er wordt veel van je verlangd. In combinatie met een hectisch bestaan, social media, kan stress ook ontstaan als er zorgen zijn over financiën of zieke ouders.Wat is stress nu precies?
Stress is een reactie op dreigend gevaar. Je voelt een spanning, je bent zenuwachtig, je kunt je niet meer goed concentreren, en misschien vind je een komende activiteit wel heel eng. Dit zijn reacties die door prikkels in onze hersenen de zenuwen hebben geactiveerd. Plotseling schiet je hartslag, je bloeddruk en je ademhaling omhoog. Je lichaam komt dan in een (oer)staat van vluchten, vechten of bevriezen. Op zich niks mis mee bij (levensbedreigende) noodsituaties.
Het autonome zenuwstelsel is hier aansprakelijk voor. Dit zenuwstelsel laat zich niet beïnvloeden zoals het centrale zenuwstelsel waarmee je o.a. je spieren laat aanspannen. We kunnen dit op een andere manier positief beïnvloeden.
Het autonome zenuwstelsel kunnen we in 2 groepen verdelen:
• Het gaspedaal (sympathicus). Vluchten, vechten of bevriezen onder invloed van de hormonen adrenaline en cortisol.
• De rem (parasympathicus). Herstel, reparatie, opbouw en rust. Onder invloed van het knuffelhormoon Oxytocine. Dit hormoon bestaat uit een eiwit en kan zichzelf vermeerderen in tegenstelling tot hierboven genoemde hormonen.Ga Sporten, ga naar buiten minimaal 20 minuten, ontspan en neem een (sport)massage. Zie volgende post voor het effect.

Inner-Fit en Sport en revalidatiecentrum De Wedert

Vanaf vandaag 3 vernieuwingen op mijn website. Door samenwerking expertisecentrum Sport & revalidatiecentrum de Wedert, onderdeel van Van Hoof, is het mogelijk hun website te openen als je op het logo klikt onder contact. Evenals het logo van NGS sport en Wellness massage. Daarnaast “page up” toegevoegd, pijltje naar boven.

Waarom sportmassage. Deel 4 van 4.

Sporten en het effect van sportmassage.

Steeds meer mensen gaan sporten en diverse uitdagingen aan. Daarbij wil je je natuurlijk zo fit mogelijk blijven voelen, vooral als je ook graag mooie prestaties wilt leveren. Natuurlijk hoeft dat geen olympische records te zijn. Een eigen PR (persoonlijk record), een bepaalde prestatie, een doel wat je graag voor jezelf wilt bereiken is ook goud waard.

Wil je zo fit mogelijk van de start verschijnen, kan de sportmasseur je een handje helpen. De sportmasseur is dé expert voor een vakkundige sportmassage voorafgaand en/of na afloop van een sportprestatie. Een sportmassage is een goed middel om spieren te stimuleren voor een prestatie en sneller te laten herstellen na een inspanning en als hulp ter voorbereiding op een volgende prestatie, zoals het lopen van een marathon.

Zoals gezegd kan een sportmassage zowel voor als na het sporten je hierbij helpen. Voor het sporten zorgt een massage voor een goede doorbloeding van de spieren en bereidt deze voor op de prestatie die komen gaat. Na de geleverde prestatie zorgt het ervoor dat vocht en afvalstoffen uit de spieren worden afgevoerd en maakt de spieren weer soepel. Een massage zorgt voor minder spierpijn, geeft verlichting en bespoedigt het herstel zodat je zonder deze ongemakken weer goed kunt voorbereiden op een volgende prestatie.

Waarom sportmassage. Deel 3 van 4.

Enkele oorzaken van overbelasting.
Zoals in deel 1 en 2 aangegeven, kan sportmassage zeer effectief toegepast worden op vervelende ongemakken die veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld overbelasting. Hieronder een aantal op een rij;* Eenzijdige belasting – Steeds dezelfde beweging (werk, sport, of aangeleerde houding)
* Statische belasting – Lang in dezelfde houding vasthouden
* Verandering van oefeningen – Andere spieren worden tot bewegen aangezet (niet gewend)
* Te veel en intensieve training/beweging
* Slechte techniek, verkeerde uitvoering
* Slechte warming up
* Verkeerde kleding en schoenen
* Koude temperaturen
* Vermoeidheid
* Blessures
Door het toepassen van een sportmassage worden o.a. de volgende processen in gang gezet
– Haarvaten die in de huid zitten worden open gezet. De doorbloeding zal hierdoor beter de afvalstoffen kunnen afvoeren. Het vervelende gevoel zal verminderen en bij preventieve behandeling voorkomen kunnen worden.
– Zuurstof en voedingstoffen kunnen hierdoor de spieren veel beter bereiken. Deze stoffen helpen bij het herstel en de opbouw.
– De spierspanning neemt, in mate van ernst, na een aantal behandelingen af door de gespecificeerde druk van de massage.
– Prikkels hebben effect op het zenuwstelsel die weer invloed heeft op de spierspanning, pijn en vaatdiameter
Volgende keer: Sporten en het effect van sportmassage

Waarom sportmassage. Deel 2 van 4.

Hoe werkt sportmassage nu precies?

Mensen komen bij mij met een lichamelijk ongemak, of een (lichte) blessure. Ik zal niet alleen het lichaamsdeel bekijken waar men op dat moment het meest last van heeft. Het is namelijk heel goed mogelijk dat je door allerlei factoren ongemerkt je houding bent gaan compenseren. En dus kijk ik naar jouw gehele lichaamshouding.

Na mijn analyse, komt er een plan van aanpak en wordt in overleg het gehele aangedane lichaamsdeel vanaf de mogelijke oorzaak behandeld. Door verschillende handgrepen toe te passen op het ontbloot lichaamsdeel wordt de conditie van het lichaamsdeel verbetert. De handgrepen en massage technieken zorgen niet alleen voor dat verklevingen worden losgemaakt, maar ook dat er lichaamseigen prikkels worden aangezet om overige positieve reacties op gang brengen. Dit alles ter bevordering van het totale herstel. Je moet het lichaam immers zien als één geheel. Meestal zijn er meerdere behandelingen nodig voor alles goed is los gemaakt.

Naast het lichamelijk effect kan het ook geestelijk door werken. Ga maar na hoe je je voelt als je van je vervelend ongemak af bent en zelfs weer mooie prestaties kunt leveren. Geestelijke vermoeidheid, slechte concentratie, stijfheid, spierpijn en spanningen verminderen of verdwijnen.

Door het toepassen van een sportmassage worden o.a. de volgende processen in gang gezet
Haarvaten die in de huid zitten worden open gezet. De doorbloeding zal hierdoor beter de afvalstoffen kunnen afvoeren. Het vervelende gevoel zal verminderen en bij preventieve behandeling voorkomen kunnen worden. Zuurstof en voedingstoffen kunnen hierdoor de spieren veel beter bereiken. Deze stoffen helpen bij het herstel en de opbouw. De spierspanning neemt, in mate van ernst, na een aantal behandelingen af door de gespecificeerde druk van de massage. Prikkels hebben effect op het zenuwstelsel die weer invloed heeft op de spierspanning, pijn en vaatdiameter.

Volgende keer: Enkele oorzaken van overbelasting
#sportmassage #sport #massage #geldrop #valkenswaard #sportenrevalidatiecentrum #dewedert #spierpijn #blessure #ontspanning

Waarom sportmassage? Deel 1 van 4

Naast acute pijnen door o.a. een val of overbelasting bij sport, werk of gewoon thuis, kan iedereen last krijgen van lichamelijke ongemakken. Daar hoef je niet perse een sporter voor te zijn. Stijfheid, lichte pijntjes, of gewoon niet fit. Meestal denken we dat het vanzelf wel overgaat. Je past je houding ongemerkt wat aan om de aangedane zijde te ontlasten. Voor je het weet heb je een overbelasting en ben je eigenlijk te laat. Nu zou je overbelasting kunnen behandelen door het rust te geven.Een sportmassage echter helpt heel goed belangrijke processen in het lichaam in gang te zetten die het herstel bevordert. De massage zorgt ervoor dat verklevingen worden losgemaakt waardoor transport van voedingstoffen en afval stoffen worden geoptimaliseerd. Door je regelmatig te laten masseren pleeg je goed onderhoud op je lichaam en zul je dit zeer zeker bemerken in je dagelijkse bezigheden.Of je nu aan je bureau zit, je huis aan het schoonmaken bent, aan het wandelen gaat, of een flinke sportprestatie neer wilt zetten. Sportmassage levert een serieuze positieve bijdrage. Je zult je zelfs hierdoor mentaal veel beter in je vel voelen zitten.

Volgende keer: Hoe werkt de sportmassage nu precies? #massage #fitness #hardlopen #sport #fit #gezond #sportmassage #geldrop #sportenrevalidatiecentrumdewedert #valkenswaard