Hoe bewegen bijdraagt aan je gevoel van welzijn.

Lichaamsbeweging levert enorm veel voordelen op jouw hersenactiviteit. Regelmatig lichaamsbeweging heeft direct een positief voordeel op het humeur, op je focus en geeft bescherming op onder andere depressie, alzheimer en dementie.

Bewegen zorgt voor een verhoging van neurotransmitters als dopamine, serotine en noradrenaline.

  • Dopamine is o.a. belangrijk in het beloningsysteem in de hersenen.
  • Serotine heeft een effect op de gemoedstoestand.
  • Noradrenaline stimuleert alertheid.
  • Je ontwikkelt een verbeterde concentratie, meer aandacht, betere focus en een versnelde reactietijd.

De prefrontale cortex heeft invloed op je besluitvorming en je hippocampus op de lange termijn geheugen. Door langduriger te bewegen, een trainingsschema aan te houden, verander je de anatomie, de fysiologie en de functie van de hersenen. De hippocampus maakt nieuwe hersencellen aan. Daarnaast verbetert het je aandacht functie in de prefrontale cortex, wat een positief effect heeft op je humeur. Hoe meer je traint, hoe groter en sterker je hippocampus en je prefrontale cortex. Altijd handig om je lichaam en geest te onderhouden en optimaal te houden. V.w.b. eerder genoemde alzheimer of dementie, het geneest de ziekte niet, maar het proces duurt langer voor deze zich verder ontwikkelt.

Hoe vaak trainen?

Advies is om 3 tot 4x per week 30 minuten je hartslag te verhogen. Neem vaker de trap, wandel meer en doe aan power walk, wandelyoga tijdens lunch, of een bootcamp. Nieuwsgierig? Neem direct contact met mij op, of blader door mijn website en bekijk o.a. de pagina’s zoals;