II) Massage helpt ont-stressen en

Inner-Fit-Facebook ontstressend deel 2

leidt tot betere prestaties. Deel II van II.

Het effect van massage. Bij constante stressprikkels komt het lichaam niet tot rust en zal deze niet optimaal kunnen presteren. Het immuunsysteem holt achteruit en we worden kwetsbaarder voor ziekten. Het lichaam heeft een constante verhoogde hartslag en bloeddruk wat schadelijk is voor hart en bloedvaten. Ook de hersenen kunnen worden aangetast. We gaan minder onthouden, of worden zo geprogrammeerd dat we overal wel een gevaar in zien. Het zal ons blokkeren voor een goede en gezonde ontwikkeling.

Het ontstressende effect van massage.

Massage geeft naast het losmaken van spieren en bindweefsel, prikkels door aan de zenuwen. In dit geval speelt de 10e hersenzenuw (Nervus Vagus) een heel belangrijke rol. Het is een van de langste zenuwen die vanuit het hoofd vele vertakkingen in hoofd, naar organen tot aan de voortplantingsorganen heeft. De Nervus Vagus activeert het knuffelhormoon Oxytocine en geeft je direct een gevoel van veiligheid, verbinding, vertrouwen en ruimte. Het voordeel van Oxytocine is, zoals eerder in deze uitleg aangegeven, dat het een eiwit is wat na de massage door blijft groeien. Hierdoor versterkt en reguleert het een tal van lichaamsherstellingen.

Daarnaast heeft massage het voordeel dat je je lichaam weer gaat voelen. Door constante stress/spanning raak je verdoofd en ga je maar door en door. Je pikt de signalen die je lichaam afgeeft niet meer op. Door massage raak je meer bewust van wat wel en niet goed voor je is.
Verder heeft massage ook een positief effect op het immuunsysteem. Door massage nemen witte bloedcellen (lymfocyten) in het lichaam toe, die op hun buurt een belangrijke rol spelen in het afweermechanisme.

Na een massage voel je je fitter en relaxed. Je lichaam is losser en beweeglijker. Het gevoel van angst en zenuwachtigheid zal verminderen, of verdwenen zijn. Het positieve effect van massage is dat het nog een tijdje door blijft werken. Hierdoor krijg je automatisch meer vertrouwen in je lijf, je hoofd, en zul je beter kunnen gaan presteren. Krijg vertrouwen in je lijf. Voel de kracht. Laat je masseren.