I) Massage helpt ont-stressen en

Inner-Fit ontstressen blog deel 1

leidt tot betere prestaties. Deel I van II

Steeds meer mensen hebben te kampen met een hoge werkdruk. Of dat nu op school, je werk of thuis is. Men laat zich steeds vaker “gek” maken met wat allemaal moet, waaraan je zou moeten voldoen. School – belangrijke toets, werk – het halen van een deadline, sport – prestaties halen, noem maar op. Er wordt veel van je verlangd. In combinatie met een hectisch bestaan, social media, kan stress ook ontstaan als er zorgen zijn over financiën of zieke ouders.Wat is stress nu precies?
Stress is een reactie op dreigend gevaar. Je voelt een spanning, je bent zenuwachtig, je kunt je niet meer goed concentreren, en misschien vind je een komende activiteit wel heel eng. Dit zijn reacties die door prikkels in onze hersenen de zenuwen hebben geactiveerd. Plotseling schiet je hartslag, je bloeddruk en je ademhaling omhoog. Je lichaam komt dan in een (oer)staat van vluchten, vechten of bevriezen. Op zich niks mis mee bij (levensbedreigende) noodsituaties.
Het autonome zenuwstelsel is hier aansprakelijk voor. Dit zenuwstelsel laat zich niet beïnvloeden zoals het centrale zenuwstelsel waarmee je o.a. je spieren laat aanspannen. We kunnen dit op een andere manier positief beïnvloeden.
Het autonome zenuwstelsel kunnen we in 2 groepen verdelen:
• Het gaspedaal (sympathicus). Vluchten, vechten of bevriezen onder invloed van de hormonen adrenaline en cortisol.
• De rem (parasympathicus). Herstel, reparatie, opbouw en rust. Onder invloed van het knuffelhormoon Oxytocine. Dit hormoon bestaat uit een eiwit en kan zichzelf vermeerderen in tegenstelling tot hierboven genoemde hormonen.Ga Sporten, ga naar buiten minimaal 20 minuten, ontspan en neem een (sport)massage. Zie volgende post voor het effect.