Neem tijd voor jezelf.

We leven in een ongelooflijk drukke wereld. Het tempo van het leven is vaak hectisch, onze geest is altijd druk en we doen altijd iets. Alles staat zo op de automatische piloot, dat het grootste deel van de mensen dit behoorlijk onderschatten, of nauwelijks beseffen.

Geef regelmatig aandacht aan je geest in plaats van continu tijd te besteden aan je buitenwereld zoals, hoge werkdruk, zorgen maken, auto’s, wat mensen misschien van je denken/verwachten, hoe je gekleed gaat, etc. Je wordt zo afgeleid in de materie buiten je dat je in een fase van fysieke en mentale stress komt. Je gaat voorbij aan wat eigenlijk het belangrijkst voor je is. Jij zelf!

Uit onderzoek is gebleken dat onze geest gemiddeld bijna 47% van de tijd in gedachten is verzonken. Bijna de helft van je leven, waarbij je mogelijk ook ongelukkig doorbrengt. En dan te weten dat er een praktische wetenschappelijk bewezen techniek is, waardoor onze geest gezonder, bewuster en minder afgeleid aanwezig kan zijn.

Neem eens tijd volledig voor jezelf! Geen e-mail, sms, internet, tv, eten, lezen…… maar mediteer!

De meeste mensen denken dat je bij meditatie je gedachten moet uitzetten, of je emoties moet kwijt raken. Dat je op een of andere manier je geest moet beheersen. Dat is niet waar. Het enige wat je doet is dat je een stap terug neemt. Je neemt je gedachten waar vanaf een afstand en je laat ze er gewoon zijn. Emoties komen en gaan zonder oordeel. Ook die mogen er gewoon zijn. Je zult merken dat dingen niet altijd zijn zoals ze zijn. Er zijn dingen/situaties die op ons pad komen, die wij niet kunnen veranderen. Je kunt wel de manier waarop je ernaar kijkt of ervaart veranderen. Hoe heftig het ook is, realiseer je dat jij hier sterker door wordt. Mediteer, neem afstand zonder oordeel. Het leert hoe je beter aanwezig kunt zijn in het moment. Je wordt bewuster, en je leert te vertrouwen op je eigen intuïtie. Je zult steeds beter kunnen dealen met de uitdagingen die op je pad komen.

Meditaties kun je doen als je op de bank zit, als je ontspannen in bed licht, als je eet, of als je buiten een wandeling maakt. Bewust focussen op een gevoel in je lijf, je ademhaling, wat je proeft, hoe je kauwt, hoe je beweegt, of hoe je langzaam een wolk voorbij ziet drijven, zonder oordeel. Ook worden meditaties bijvoorbeeld tijdens yoga lessen toegepast. Terwijl je langzame bewegingen uitvoert, of bepaalde houdingen vasthoud, kun je bewust voelen wat er in je lichaam gebeurt. Je bent dan in het moment, in het hier en nu. Door dit regelmatig toe te passen krijg je fysieke en mentale ruimte. Je wordt bewuster, krijgt meer helderheid, en je kunt meer genieten van jouw leven.

Wil je meer weten hoe het precies werkt?

In een aantal van mijn eerdere blogs kun je teruglezen welke effecten meditatie en yoga heeft op hart- en vaatziekten, depressies, vermindering van pijn, longaandoeningen, hersen activiteit (verhoogde creativiteit, werkgeluk, productiviteit), en meer. Ik nodig je uit om mijn overige blogs te lezen.

En als je dan er dan toch bent, blader mijn website maar eens door en bekijk mijn andere disciplines zoals; …….. of neem contact met mij op,